Trusselbrev fra Coca-Cola
En forbrukeropplevelse av de litt uvanlige kom som følge av en cola-automat som hadde kilt seg. Jeg var dum nok til å forsøke to ganger før jeg skjønte at man kunne legge på 20 spenn, men ikke få cola eller andre flasker ut av automaten.Som den eksemplariske forbruker jeg er ringte jeg nummeret på automaten og der var det selvfølgelig bare en telefonsvarer. Jeg la igjen navn, adresse og telefonnummer og fortalte maskinen (denne virket heldigvis) at jeg hadde brukt opp 40 kroner på intet annet enn en dårlig opplevelse.
Noen uker senere fikk jeg et brev fra Coca-Cola Drikker AS. Oppi konvolutten var også to poletter på størrelse med 20-kroninger.
Klikk på brevet om du vil se det i full størrelse.

Det er jo på en måte hyggelig at et mastodontselskap som Coca-Cola Company tar seg bryet med å komme tilbake etter en ussel telefonsvarerhenvendelse om et problem med en flaskeautomat. Det vitner om at rutinene er i orden - bravo for det.
Men hvis vi ser litt nærmere på henvendelsen er det en del ting her som forsterker den negative opplevelsen med Coca-Cola kraftig. Det står nemlig ikke egentlig om 40 kroner eller at jeg ikke fikk slukket tørsten min der og da; dette handler om en dårlig kjøpsopplevelse.
Hvorfor forsterker brevet følelsen av en dårlig kjøpsopplevelse? Minst to grunner:
Polettene: Hvorfor i all verden skal Coca-Cola tvinge meg til å oppsøke en cola-automat? Har de noen anelse om alt annet jeg må huske før jeg går ut for dagen, om alt rotet på skrivebordet mitt? At jeg ikke har brukt lommebok på 10 år? Å huske to poletter blir en belemring, ikke en positiv greie. Dessuten: Kunne de ikke heller sende meg to brus i posten eller 40 kroner som jeg hadde tapt? Eller et fint cola-håndkle eller noe annet som hadde gjort meg i godt humør?
Brevet: Ser du nøye etter vil du se at det nesten halvveis opp på siden står en underlig opplysning. "Coca-Cola Drikker AS forbeholder seg retten til å kontrollere automatene med hensyn til antallet produkter solgt mot antallet mynter inn på automat, samt retten til å holde kompensasjon tilbake til automat er kontrollert for eventuelle feil og mangler. Misbruk av kompensasjonsordningen vil bli politianmeldt".
Jeg holdt på å ramle av stolen. Er det mulig?!? Dette er helt på høyde med anti-pirat kampanjen til MPAA som du *må* se igjennom før du for lov til å se på din egen lovlig innkjøpte DVD. Jeg vil altså kjøpe cola. Automaten tar pengene mine. Coca-Cola sender meg et brev der de mellom linjene sier at jeg er en liten drittunge som sikkert skal forsøke å svindle dem. Det kaller jeg trusselbrev!
Hva har skjedd her tro? Er det advokatene i Coca-Cola som har fått bestemme? Har Coca-Cola ansatt noen med ansvar for kundeservice som ikke er helt kvalitetssikret? Vi vil gjerne ha svar her i kommentarfeltet til bloggen. Mail avsendt til forbrukerservice@ccnordic.com - vi venter i spenning.
Etiketter: coca-cola, cola-automat, opplevelse, service, trusselbrev
1 Comments:
Skal prøve å svare kjapt, selv om innlegget er langt...
Hvis vi skal sende en kompensasjon - i form av penger, krever dette ganske mye - både i form av forbruker og oss: Vi må registrere bankkontonummer (så er det fare for feilkilder), vi må overføre (som skal kontrolleres av flere i et system, samt koster 35 kroner per overføring), og vi skal vurdere hva den eventuelle erstatningen skal være.
Derfor har vi vurdert det slik, at siden man allerede har kjøpt brus på en automat, kan man få poletter tilbake for å kjøpe en ny brus. Mange har reagert positivt på dette.
Når det gjelder "advarselen" på brevet, er dette fordi folk dessverre har misbrukt ordningen tidligere. Enkelte (som dermed ødelegger litt for andre) har sendt inn falske email og ringt inn - for å få erstatninger som ikke er relle. Dessverre går dette utover andre i form av en "advarsel" nederst på brevene. Dette beklager vi.
Det er alltid vanskelig å gjøre alle til lags - men det er selvsagt ok for hver enkelt å ringe oss eller skrive mail - og da kan man eventuelt få tilpasset tilbakemeldingene fra Coca-Cola etter sine ønsker.
Mvh,
Kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola
Solfrid Flateby
Legg inn en kommentar
<< Home