Claim your missing points..... not!

De fleste vil nok kjenne seg igjen her: Du har kjøpt en flybilett via nett og enten glemt eller ikke hatt mulighet til å registrere bonuskortet ditt. For de fleste av oss vil vel dette gjelde SAS (SAS Braathens). Hver gang dette skjer meg spør jeg ved innsjekking om SAS kan registrere poengene mine begge veier - selv om jeg vet svaret på forhånd: "Nei det er dessverre ikke mulig - du må registrere returreisen ved innsjekk til returreisen". Vi er lever jo i 2006 og dette svaret har jeg fått i mer enn ti år - eller i hvertfall nesten.
Selvfølgelig husker de færreste av oss å registrere poengene før hjemreisen. Det er noe i hjemreisenes psykologi som hindrer oss...
Hvis jeg registrer bonuskortet ved booking er det null problem å registrere poengene begge veier. Men altså ikke ved innsjekk ved utreise. Hvordan er det mulig. Er idéen å "lære kundene en lærepenge" (hvis vi gjør det vanskelig nok husker de nok å registrere ved booking neste gang, hehe)? Eller er idéen at flest mulig skal gjøre som meg - stort sett gi f.. i poengene når det skal være så vanskelig?
Vel - la oss se på neste steg. Du kommer hjem og oppdager at du har spart på restslippen fra boardingkortet. Du vet selvfølgelig fra å ha vært i samme situasjon X ganger at det dermed finnes en sjanse for å få poengene likevel! Hurra - vi taster inn www.sas.no - det er ikke spesielt lett å finne siden for a registrere manglende poeng - men det er aldri lett å finn noen webside du ikke har bokmerket eller bruker hver dag, så la gå :-)
Til vår gledelige overraskelse ser vi at vi kan registerer manglende poeng på nett - en nyvinning! Vi setter i gang - nummeret som kreves ser ut til å ligne nummeret på boardingpasset. Men så - skuffelse! - nummeret kan ikke gjenkjennes :-( Over til manuell registrering. Og så er vi i gang. Jeg skal sende inn boardingkortet og kvittering og f...s oldemor! Se skjermbilde over. Med mindre jeg er ekstremt glad i å fly eller veldig fattig (målt i rene korner er ikke 1800 poeng så mye...) lar jeg selvfølgelig glatt være å finne frem papirer skrive brev gå til postkontoret etc.
Så er spørsmålet - hva er poenget. Ønsker flyselskapene, i dette tilfellet SAS, at vi skal få med oss så mange bonuspoeng som mulig? Eller vil de gjerne gjøre det vanskelig slik at de slipper å gi bort for mange gratisturer? Eller - og dette synes jeg er et viktigere spørsmål: Vil SAS at vi som kunder skal ha en god brukeropplevelse?
Er det en god brukeropplevelse å få servert samme inkonsistente regel om registreringstidspunkt for bonuspoeng i ti år? Nei. Er det en god brukeropplevelse å delta i et bonusprogram som gjør det vanskelig for deg å få poengene du vitterlig har opptjent - spesielt når det er super-enkelt for SAS å sjekke om du har betalt, reist etc. ? Nei. Når man først har opptjent nok poeng og oppdager at nesten ingen flytider som er tilgjengelig for bonusreiser er menneskelige - er det en god opplevelse? Nei.
I det hele tatt er virker det som hele Eurobonus-aktiviteten til SAS er noe selskapet bruker mye penger på, og sannsynligvis er det for å gjøre lojale kunder av oss, men det gir altså ingen god brukeropplevelse, or genererer sjelden positiv buzz skulle jeg anta.
Jeg sender lenken til denne postingen til SAS Braathens og håper en representant for selskapet tar seg tid til diskutere saken under kommentarer her på bloggen.
2 Comments:
Sendt via skjema til SAS Braathens fra http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Contact____109.aspx
Hei, jeg har skrevet en bloggposting om brukeropplevelsen rundt Eurobonus. Håper dere vil ta dere tid og benytte anledningen til å kommentere/svare. Bloggen finner dere på: http://forbrukerlivet.blogspot.com/
Mvh. Gard
Nok en gang ser det ut til at spørsmål og oppfordring til en servicebedrift om å svare/kommentere forblir ubesvart.
Det gjør jo ikke forbrukeropplevelsen min med SAS noe bedre...
Legg inn en kommentar
<< Home